Yia mas

2 listopada 2016 Aktualności 0

W dniach 24-30.10.2016 r. na zaproszenie Presidenta I.P.A. – Famagusta Region a zarazem VICE PREZYDENTA IPA CYPR: George DEMETRIOU na bajeczną, śródziemnomorską wyspę wybrali się przedstawiciele IPA Polska Region Nowy Targ.
W godzinach wieczornych – na terminalu lotniska w Larnace przywitali nas Christos, Ntinos oraz Yiannos – członkowie IPA Famagusta
Z lotniska do hotelu Kapetanios w m. Protaras, niewielkiego miasta położonego na południowo-wschodnim krańcu wyspy tuż obok Ayia Napa, przejechaliśmy na kolację.
Na drugi dzień odpoczywaliśmy i zwiedzaliśmy miejscowość, a wieczorem Georg zabrał nas na spotkanie do Tawerny Paneri . W trakcie uroczystej i przepysznej kolacji mieliśmy możliwość zakosztować lokalnej kuchni, a także nawzajem się poznać. Prezydium IPA Famagusta, poza gospodarzem Georgem reprezentowali: v-ce prezydent Dinas, sekretarz Andreas, oraz Michalakis – skarbnik. Z rąk Georga otrzymaliśmy pamiątkowe upominki, natomiast na ręce Georga przekazaliśmy pamiątki z naszego regionu, a także dary dla cypryjskich przyjaciół przekazane od władz miasta Nowego Targu, Powiatu nowotarskiego, a także od naczelnika Orkiestry Reprezentacyjnej Straży Granicznej – ppłk SG dr hab Stanisława Strączka – okolicznościowy album.
Kolejny dzień rozpoczęliśmy bardzo wcześnie – gdyż Gospodarz przygotował nam wycieczkę do Klasztoru Kykkos. Kykkos to jeden z największych i najbogatszych prawosławnych klasztorów na Cyprze. Znajduje się w północno-zachodniej części wyspy pośród malowniczych wzgórz i lasów (Góry Trodos) na górze Kykkos (1318 metrów. n.p.m.). Dojazd po wąskiej i bardzo krętej drodze o sporym nachyleniu i stromych zboczach. Po dotarciu do celu naszym oczom ukazała się Świątynia licząca sobie blisko 900 lat. Na miejscu mieliśmy okazję zwiedzić muzeum gromadzące zabytki wczesnochrześcijańskiej oraz prawosławnej sztuki sakralnej (ikony, freski, rzeźby w drewnie), rękopisy i księgi oraz zabytki okresu starożytności. W drodze powrotnej odwiedziliśmy górę Olimp (1952 metrów. n.p.m.) / z działającym w zimie wyciągiem narciarskim /!!//
W czwartek skorzystaliśmy z zaproszenia – już od 9.45 udaliśmy się do portu w Ayia Napa gdzie zaokrętowaliśmy się na okręt piratów „ Black Pearl” Do portu przywiózł nas Andreas. Zapowiadał nam niespodzianki w trakcie rejsu – jednak obietnice przeszły nasze oczekiwania ! Wspólne zabawy, przebieranki, pyszna kuchnia, pływanie, a wszystko to przy dźwiękach muzyki znanej nam z Piratów z Karaibów !! Z rejsu Georg wraz z Andreasem – zawieźli nas do hotelu.
Musieliśmy odetchnąć po wrażeniach – gdyż z samego rana czekała na nas wycieczka na zachodnią cześć wyspy – do m. Pafos. Zanim dotarliśmy do miasta, zatrzymaliśmy się w Kourion – jednym z najstarszych starożytnych miast Cypru!! Mieliśmy możliwość podziwiać monumentalny teatr grecko-rzymski, rezydencję Eustoliosa, pozostałości stadionu, zespół kamiennych fontann (Nimfeum), łaźnie rzymskie oraz Dom Achillesa zawierający starożytne mozaiki . Po lekcji historii i archeologii dotarliśmy do Pafos – miasta położonego na południowo-zachodnim wybrzeżu, które stanowi ważny ośrodek turystyczny. Jest czwartym pod względem wielkości miastem kraju. Kilka chwil zwiedzania potu, fortów, obiad i dalej …
W drodze powrotnej odwiedziliśmy Skały Afrodyty – miejsce, w którym – wg. starożytnych legend – z morskiej piany wynurzyła się Afrodyta: mityczna bogini miłości, piękna, kwiatów, pożądania i płodności.
Wieczorem – po powrocie do Protaras – Georg wraz małżonką Laurą zabrali nas do swojego domu – na wspólną kolację. Gospodarze ugościli nas po królewsku !! Czas wypełniły rozmowy oraz piękne, gorące cypryjskie rytmy – zagrane i zaśpiewane przez Georga – na oryginalnej buzuki !!
Ostatni dzień pobytu spędziliśmy na lokalnych, znanych od wielu lat – plażach pokrytych złocistym piaskiem. Wieczorem – w hotelu odwiedził nas Yiannos z małżonką oraz dziećmi – których mieliśmy przyjemność gościć w roku 2015 w ramach … FRIENDSHIP WEEK with IPA Cyprus 2015.
Składamy podziękowania dla WSZYSTKICH – dzięki którym FRIENDSHIP WEEK with IPA Cyprus 24-30.10.2016 mógł być zrealizowany – Przyjaciołom z IPA Famagusta – a przede wszystkim organizatorowi: George DEMETRIOU.
THA TA PÚME SÍNDOMA!!
tekst: M. Kapołka
fot: M. Kapołka

cypr cypr_02 cypr_03 cypr_04 cypr_05 cypr_06 cypr_07 cypr_08 cypr_09 cypr_10 cypr_11 cypr_12 cypr_13 cypr_14 cypr_15 cypr_16 cypr_17 cypr_18 cypr_19 cypr_20 cypr_27 cypr_28 cypr_29 cypr_30 cypr_30a cypr_30b cypr_31 cypr_32 cypr_33 cypr_34 cypr_35 cypr_36 cypr_37 cypr_38 cypr_39 cypr_40 cypr_21 cypr_22 cypr_23 cypr_24 cypr_25 cypr_26 cypr_47 cypr_48 cypr_49 cypr_50 cypr_51 cypr_52 cypr_53 cypr_54 cypr_55 cypr_41 cypr_42 cypr_43 cypr_44 cypr_45 cypr_46