Wycieczka na Litwę

8 października 2019 Bez kategorii 0

W dniach 25.09.2019r. – 30.09.2019r. członkowie Regionu IPA Nowy Targ wraz osobami towarzyszącymi oraz Przyjaciółmi IPA SP spędzili na Litwie. Do grupy dołączyli też przedstawiciele IPA Poprad ze Słowacji.

Z Nowego Targu wyjechaliśmy po południu i po całonocnej jeździe dotarliśmy do Kowna – drugiego pod względem liczby mieszkańców miasta Litwy. Miasto położone w środkowej części kraju, nad Niemnem, u ujścia Wilii, do 1918 było miastem granicznym, w dwudziestoleciu międzywojennym (od 1920) Kowno było stolicą Litwy. Współcześnie jest to miasto o największym odsetku populacji litewskiej. Zobaczyliśmy Dom Perkuna – piękna gotycka kamienica, pozostałość budowli gotyckiej z końca XV wieku, która zgodnie z legendą wzniesiona została w miejscu kultu pogańskiego boga Litwy, Kościół Archikatedralny z XV w., strzelisty, barokowy ratusz z Placem Ratuszowym, pozostałości zamku kowieńskiego oraz Muzeum Diabłów. Następnym etapem wycieczki było Wilno – stolica Litwy, położona na Pojezierzu Wileńskim, nad rzeką Wilią. Miasto pod względem powierzchni jest największe w krajach bałtyckich, a historycznie bardzo mocno związane z Polską. Do 1795 było stolicą Wielkiego Księstwa Litewskiego w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, a w latach 1922–1939 znajdowało się w granicach II RP. Pobyt w stolicy Litwy rozpoczęliśmy od pysznego obiadu w Restauracji „Sakwa”na Antokolu http://www.sakwa.lt/?lang=pl gdzie mieliśmy możliwość posmakowania kuchni litewskiej – placków ziemniaczanych po żmudzku / “Žemaičių blynai”/.
Następnie przejazd do hotelu „Panorama” http://panoramahotel.lt/?lang=pl położonego w bezpośrednim centrum Wilna. Po drodze do hotelu, przedstawiciele naszego Regionu wybrali się na spotkanie z Komisarzem Generalnym Policji Litwy Linasem Pernawasem. Spotkanie zostało przygotowane przez Vytautasa Jasiulevičiusa – Generalnego Sekretarza IPA Litwa. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele IPA Nowy Targ: Mateusz, Leszek, Lucjan, Robert, Wojtek, Grzegorz oraz Paweł, a także z IPA Poprad: Janka i Jarmila. W trakcie spotkania omówione zostały kwestie współpracy pomiędzy IPA Nowy targ a IPA Lwów. /Linas Pernavas w IPA Litwa pełni funkcję viceprezydenta/. Pod koniec spotkania – Paweł wręczył Panu Komendantowi upominek przekazany od Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie inspektora Rafała Leśniaka. Następnie Wojtek wręczył Panu Komendantowi medal “100-lecia POLICJI W SŁUŻBIE POLSCE”. Na zakończenie spotkania – Przewodniczący Regionu wręczył od wszystkich członków Regionu IPA Nowy Targ pamiątkowy grawerton, oraz upominki od Regionu. Pamiątki przekazane od Pana Komendanta znajdą miejsce w gablocie IPA Nowy Targ. Dziękujemy.
Następnie mieliśmy okazję zobaczyć pracę funkcjonariuszy Centrum Operacyjnego Departamenu Litewskiej Policji, po którym oprowadziła nas Ana – Naczelnik Oddziału.
po powrocie do hotelu udaliśmy się na kolację do „Sakwy”, podczas której właściciel lokalu – Witek – zaproponował nam kolejną specjalność kuchni litewskiej : cepeliny /Didžkukuliai/ – popularne danie z kuchni litewskiej.
Rano, po śniadaniu zwiedziliśmy Stare Miasto: Plac Katedralny z dzwonnicą i katedrą Św. Stanisława /jej wnętrze kryje m.in. barokową kaplicę św. Kazimierza/, Uniwersytet Wileński- drugi po Jagiellońskim najstarszy uniwersytet Rzeczpospolitej Obojga Narodów, Ostra Brama z cudownym obrazem Matki Boskiej Ostrobramskiej, zaułek gotycki z kościołem św. Anny i pomnikiem Mickiewicza. Odwiedziliśmy wnętrza barokowego kościoła św. Piotra i Pawła na Antokolu i muzeum Adama Mickiewicza, Pomnik Trzech Krzyży, a także cmentarz na Rossie z grobem matki Piłsudskiego – jeden z czterech polskich nekropolii narodowych. Na cmentarzach spoczywają polscy żołnierze polegli w bojach 1919, 1920, 1939 i 1944, a także znane postacie polskiej, białoruskiej i litewskiej historii.
Po krótkim odpoczynku w hotelu – odbyła się uroczysta kolacja w „Sakwie”. Na początku spotkania – Przewodniczący przedstawił wszystkim obecnym Vytautasa – Witka, emerytowanego funkcjonariusza policji wileńskiej z polskimi korzeniami. Następnie członkowie Prezydium wręczyli Witkowi pamiątkowy grawerton dla Prezydenta IPA Litwa Vytautasa Pliuskusa, także upominki od Regionu IPA Nowy Targ. Przy pysznym, tradycyjnym litewskim jedzeniu oraz muzyce 'na żywo’ spędziliśmy fantastyczny wieczór.
Kolejnym punktem wycieczki były Troki – miasto królewskie Wielkiego Księstwa Litewskiego. Przeszliśmy Ulicą Karaimską, gdie zobaczyliśmy Kenesa – karaimski dom modlitwy, a także mieliśmy okazję rejs po Jeziorze Galve wokół zamku Kiejstuta i Witolda z XIV wieku. Obiekt jest w znacznym stopniu rekonstrukcją z 2 poł. XX wieku. W klimatycznej restauracji mieliśmy możliwość zakosztować tradycyjnych dań karaimskich – kibinów /kininai/ – pierożków nadziewanych siekanym mięsem.
Po objedzie pojechaliśmy do Druskiennik – popularnego uzdrowiska położonego na brzegu Niemna, w którym wielokrotnie wypoczywał Józef Piłsudski. Obowiązkowy wyjazd kolejką linową, która startuje z centrum miasta, dokładnie spod Aquaparku w Druskiennikach do Snow Areny Całorocznego Stoku Narciarskiego, aby z takiej wysokości można było podziwiać panoramę Druskiennik. Rano, po śniadaniu odwiedziliśmy pierwsze na świecie MUZEUM SĘKACZA Šakočių muziejaus : http://www.romnesa.lt/druskininkai/pl/muzeum-sekacza/ , w którym mieliśmy okazję nie tylko zakosztować sękacza, ale również samodzielnie – zespołowo go zrobić. Kolejnym etapem był Park Grutas – potężna dawka komunistycznej przeszłości w jednym miejscu. Plenerowa prywatna ekspozycja pomników polityków radzieckich oraz przedmiotów związanych z historią tego kraju, w szczególności Litewskiej SRR. Początkowo dość skromna kolekcja radzieckich pomników, ściągnięta z terenów całej Litwy, była sukcesywnie uzupełniana kolejnymi. Obecnie jest ich około osiemdziesięciu. Całość terenu to aż 20 ha…
Na tym skończyliśmy odwiedziny Litwy…. Szkoda, że tak krótko….
Dziękujemy Wszystkim, dzięki którym udało się nam zrealizować wyjazd do Kowna, Troków, Druskiennik, a przede wszystkim do Wilna. Dziękujemy naszym paniom przewodniczkom: Marioli i Joli za mnóstwo cennych informacji o odwiedzanych miejscach, opowieści przeplatane były ciekawostkami na temat niełatwej wspólnej historii Polski i Litwy. Swoją naprawdę szeroką wiedzę potrafiły przekazać grupie w przystępny i ciekawy sposób. Wielu przewodników zasypuje grupę szczegółami, których nikt nie jest w stanie spamiętać, natomiast Pani Mariola i Pani Jola opowiadały bardzo wiele ciekawostek, które łatwo zapadają w pamięć.