goście z serbii w naszym regionie

1 czerwca 2016 Aktualności 0

W dniu 27.05.2016r w godzinach popołudniowych do Nowego Targu zawitali Goście. Tym razem byli to policjanci z Serbi z Regionu Jagodina Pomoravlje. Przyjazd został realizowany w ramach udziału w XIII Turnieju Strzeleckiego o Puchar Przewodniczącego Regionu Nowy Targ. Wizyta Gości mogła być zrealizowana dzięki uprzejmości Eli – Przewodniczącej IPA Region Nowy Sącz.
Delegacji przewodniczył:
• Slobodan Stojanovic – prezydent Grupy z Jagodina Pomoravlje/funkcjonariusz policji INTERVENTA PATROLA /
Wraz z Nim przyjechali:
• Srbdljub Duroevic – inspektor , zastępca komendanta głównego policji Jagodina
• Nevena Mikovic – kapitan, szefowa służby dyżurnych policji Jagodina
• Dejan Stankovic – emerytowany major Policji /komendant Policji Jagodina /
Goście szczęśliwie pokonali prawie 1000 km – i dojechali w godzinach popołudniowych do hotelu: Pensjonat Szaflary www.perlapodhala.pl/pl – gdzie zostali – dzięki uprzejmości Właścicieli – zakwaterowani – na cały okres pobytu w Polsce.
Spotkanie z IPA Jagodina rozpoczęliśmy od wspólnej – przywitalnej kolacji. W kolacji wzięli udział również nasi Przyjaciele w IPA Wiedeń. Na drugi dzień już od 900 rozpoczęliśmy wspólny dzień – na terenie strzelnicy LOK – już po raz XIII rozpoczęliśmy turniej strzelecki. Po oddaniu strzałów z broni długiej oraz krótkiej – wszyscy zgodnie rozpoczęliśmy relaksacyjny weekend. Jako, że do turnieju zgłosiło się rekordowo – 19 drużyn – pomimo niewielkich niedociągnięć językowych – wspólnie wymienialiśmy nasze doświadczenie. Przy wspólnym posiłku, góralskiej muzyce– wraz z przyjaciółmi z Polski: Wadowic, Gorlic, Nowego Sącza, Rzeszowa, Zakopanego, Krakowa, Tarnowa, Dynowa, a także Słowacji: IPA Poprad, IPA Spiska Nova Ves – miło spędzaliśmy czas do wieczora. Goście z IPA Jagodina mieli przyjemność poznać Przyjaciela Regionu Nowy Targ: wicestarostę Powiatu nowotarskiego p. Władysława Tylkę – który wraz z Przewodniczącym Regionu IPA Nowy Targ otworzył turniej, oraz Panią vi-ce Burmistrz miasta Nowego Targu – Joannę Iskrzyńską Steg – która wręczyła puchary zwycięzcom..
Drugi dzień wizyty delegacji – rozpoczęliśmy od wizyty w Komendzie Powiatowej Policji w Nowym Targu – gdzie na zaproszenie Pana z-cę komendanta KPP Nowy Targ młodszego inspektora Roberta Bartosza – odbyło się spotkanie przy kawie. Goście zapoznali się z obszarem działania Policji z Nowego Targu, charakterem zagrożeń. W spotkaniu wzięli udział również przedstawiciele IPA Rzeszów. Na pamiątkę spotkania – z rak Pana Komendanta – Slobodan otrzymał kapelusz góralski. Po spotkaniu – Nasi Goście mieli okazję zobaczyć pracę w komendzie, oraz pojazdy będące na wyposażeniu KPP Nowy Targ. Kolejnym etapem był spacer na nowo otwartej nowotarskiej targowicy, oraz czas na drobne zakupy pamiątek. Później pojechaliśmy do m. Niedzica Zamek – gdzie wspólnie zwiedziliśmy średniowieczną warownię: Zamek Dunajec. Dzisiaj zamek spełnia funkcje muzealno-hotelowe, będąc jedną z największych atrakcji historycznych południowej części województwa małopolskiego. Po zasmakowaniu kultury – przyszedł czas na smak obiadu w Karczmie „Hajduk” www.karczmahajduk.pl zajmującej parter zabytkowego Kasztela wraz z tarasami znajduje się na terenie Muzealnego Zespołu zabytkowego w Niedzicy. Regionalna kwaśnica oraz mięsa przywróciły siły naszym Gościom. Kolejnym punktem dnia był Spływ Dunajcem www.flisacy.com.pl Na przystani flisackiej w Kątach przywitał nas Prezes Polskiego Stowarzyszenia Flisaków Pan Jan Sienkiewicz. Dołączyli do nas członkowie Regionu IPA Nowy Targ z rodzinami – i w powiększonym składzie łodzie flisaków zabrały nas w wyjątkową podróż. Przepłynęliśmy trasę 18 km, mimo, że w linii prostej do przystani końcowej w Szczawnicy dzieliło nas odcinek 6 km, zaś różnica poziomów wynosi ła 36 m. Przez większość trasy płynęliśmy neutralnym pasmem granicznym jaki stanowi Dunajec. Trasa spływu wiodła poprzez teren Pienińskiego Parku Narodowego. Swoich sił – jako Flisak – spróbowali Slobodan, Dejan oraz Nevena. Zmienna aura sprzyjała nam do końca – nawet – tuż przed końcem przełomu – Dunajec pożegnał nas ogromny grzmotem pioruna – co nie uszło uwadze Nevenie… W Szczawnicy pożegnaliśmy przyjaciół z Rzeszowa.
Na zakończenie dnia – odwiedziliśmy zaprzyjaźnioną Restauracje : „Karcmę Muzykancką” www.muzykancko.pl Tam, przy podhalańskiej muzyce na ‘żywo’ nasi Goście mieli okazję spróbować moskala z masłem czosnkowym, zupkę grzybową w chlebie oraz mięsa wraz z oscypkiem i żurawinami…. W trakcie kolacji Slobo, Nevena, Srbdljub oraz Dejan wręczyli nam piękne pamiątkowe tablice przygotowane specjalnie dla nas ! Slobo – jako Prezydent Regionu otrzymał od nas ciupagę góralską oraz płyty z muzyką folk. Jak dowiedzieliśmy się – w trakcie pobytu – Slobodan jest kolekcjonerem mundurów policyjnych z całego świata / w swoich zbiorach ma ponad 60 kompletów!! /. Sporą niespodzianką więc było wręczenie kompletnych mundurów: funkcjonariusza Policji oraz Straży Granicznej. /Staszek, Bogdan – dziękuję /
W niedzielę 29.05.2016r.– po ostatniej kawie – już w Nowym Targu – nasi Goście wyjechali w długą podróż do domu. Przed samym wyjazdem nie odmówili sobie smaku nowotarskich lodów….
Dziękujemy Wszystkim, którzy pomogli nam w przygotowaniu i zrealizowaniu weekendu naszych gości na Podhalu…
Slobo, Nevena, Srbdljub oraz Dejan Хвала, и видимо се..
Duuuża galeria zdjęć na naszym profilu FB zapraszamy!!!
tekst: M. Kapołka
fot: M. Kapołka

IMG_0483 IMG_0487 IMG_0493 IMG_0499 IMG_0501 IMG_0926 IMG_0929 IMG_0932 IMG_0938 IMG_0940 IMG_0948 IMG_0951 IMG_0954 IMG_0971 IMG_1008 IMG_1011 IMG_1017 IMG_1024 IMG_1078 IMG_1226 IMG_1227 IMG_1254 IMG_0481