Odwiedził nas Prezydent IPA Belgia

22 września 2016 Aktualności 0

SERVIR PAR L’AMITIE …
W dniach 17-18.09.2016r. przybył na Podhale Prezydent IPA Belgia: Albert Cordier z małżonką Rozalindą, Sekretarz Belgia – Luxemburg: Marc Fournaux z małżonką Izabel oraz Sandra – Przyjaciel Regionu Belgia – Luksemburg…
Kilka dni temu wszyscy wylądowali na lotnisku w Krakowie – Balicach gdzie zostali powitani przez przyjaciół naszego Regionu: Łukasza oraz Artura.
W dniu 17.08.2016r – nasi Goście przyjechali do nowotarskiej komendy policji – gdzie zostali przywitani przy kawie przez podkom. Mirosława Pirchałę. W trakcie spotkania z rąk Alberta otrzymaliśmy pamiątkową tablicę wraz z innymi okolicznościowymi podarunkami. Od przedstawicieli naszego regionu Albert otrzymał pamiątkowy medalion, podarunki naszego regionu a także zestawy upominkowe przekazane nam dla IPA Belgia – Luksemburg od Burmistrza Miasta Nowego Targu – p. Grzegorza Watychy oraz Starostę nowotarskiego – p. Krzysztofa Fabera. W trakcie rozmowy nasi goście mieli okazję zapoznać się ze specyfiką pracy policji w powiecie nowotarskim, a później zwiedzili pomieszczenia komendy w tym miejsce pracy oficera dyżurnego a także areszt… Albert podzielił się w zamian swoimi wspomnieniami ze służby: obecnie jest na zasłużonej emeryturze po 40 latach pracy – patrolując na motocyklu drogi Niemiec, Belgii oraz Luksemburga … Marc nadal pracuje i również pełni służbę na motocyklu.
Policjanci z Belgi w tym dniu mieli zaplanowany pobyt w Zakopanem, niestety deszczowa aura spowodowała zmianę planów…. Wspólnie pojechaliśmy w jedyne miejsce – gdzie ulewny deszcz nie przeszkadzał: Belanská Jaskyňa w Tatrzańskiej Kotlinie na Słowacji. Jaskinia jest jedną z najczęściej odwiedzanych udostępnionych jaskiń na Słowacji. Oprócz dziwacznych form skalnych jest znana dzięki bogactwu występowania przepięknej kalcytowej ornamentyki. Olbrzymie wodospady, pagodowe stalagmity, stalaktyty oraz stalagnaty a także jeziorka i inne interesujące formy jaskiniowych ozdób – pozostają na długo w pamięci. Otwór wejściowy znajduje się na wysokości 972 m n.p.m. długość korytarzy wynosi 3829 metrów. Do zwiedzania udostępnionych jest 1135 metrów. Temperatura powietrza w jaskini, wynosi od 5 do 6,3 °C. W trakcie zwiedzania po niezliczonych stopniach, pięknie oświetlonych korytarzach i kilku pięknych komnat – pod koniec trasy – trafiliśmy do wielkiej komnaty w której mieliśmy możliwość poznać piękną akustykę – wysłuchaliśmy w ciszy melodii granej na piszczałkach – a to wszystko w przepięknej oprawie świetlnej…
W dniu 18.08.2016r. pogoda poprawiła się – i udało się nam zrealizować kolejny program pobytu – spływ Dunajcem… Zanim dotarliśmy do Sromowiec Niżnych, odwiedziliśmy zaporę na Dunajcu – z której poziomu – nasi oście mogli podziwiać wspaniały średniowieczny zamek Dunajec, który znajduje się w Pieninach nad jeziorem Czorsztyńskim, we wsi Niedzica Zamek.
Po dotarciu do miejsca rozpoczęcia spływu – Albert z przyjaciółmi miał okazję poznać zasady transportu łodzi flisackich, a także osobiście zmierzyć się z pojedynczym elementem łodzi. S poziomu flisackiej tratwy nasi goście mieli okazję podziwiać to niezwykłe spotkanie z dziką, niezmienioną od tysiącleci przyrodą – jedna z największych atrakcji turystycznych Europy. Jednocześnie to najlepszy sposób na zwiedzanie Pienińskiego Parku Narodowego. W trakcie spływu flisacy opowiedzieli o Pieninach przytaczając legendy o Janosiku oraz pokazując najciekawsze miejsca na trasie. Bariera językowa nie stanowiła i tam żadnego problemu – flisacy swobodnie opowiadali swoje opowieści w języku angielskim !!

Składamy serdeczne podziękowania dla wszystkich, dzięki którym mogliśmy zrealizować pobyt naszych gości, szczególnie kol. Józkowi Bachledzie zarządcy Belanskej Jaskyňi, przewodnikowi – Milanowi, oraz Józkowi – funkcjonariuszowi z zaprzyjaźnionej słowackiej policji.
Osobne podziękowania składam Wojtkowi, Mariuszowi oraz Marcinowi – członkom naszego regionu – za pomoc i wsparcie jakiego udzielili mi przy realizacji wizyty naszych gości……

teks: M. Kapołka
fot: Mateusz Kapołka

001 002 003 004 005 006 007 008 009 010 011 012 013 014 015 016 017 018 019 020 021 022 023 024 025 026 027 028 029 030 031 032 033 034 035 036 037 038 039 040 041 042 043 044 045 046 047 048 049 050