SPOTKANIE NA SZCZYCIE BABIA GÓRA 2019

7 maja 2019 Bez kategorii 0

W dniu 01 maja 2019r. podobnie, jak w minionych latach, po raz siódmy spotkaliśmy się na wysokości 1725 m.n.p.m. – na najwyższym szczycie Beskidów Zachodnich i poza Tatrami najwyższym szczytem w Polsce: Dablaku – potocznie zwanej Babią Górą.

W tym roku członkowie naszego Regionu wybrali podejście szlakiem zielonym, rozpoczynającym się z pod leśniczówki z Polany Stańcowej w m. Lipnica Wielka. Pomimo nie zachęcającej od kilku dni do spacerów deszczowej aury zdecydowaliśmy się jednak na udział w Spotkaniu. Do naszej grupy dołączyli członkowie IPA z Rzeszowa. Jadąc przez m. Lipnica Wielka mogliśmy podziwiać unikalne w skali kraju „MOJE”. Stawianie moi jest starą orawską tradycja polegająca na tym, że kawaler chcący przypodobać się wybrance serca, wznosił przed jej domem odpowiednio przygotowany i ozdobiony moj, czyli wysoką jodłę z obraną skorupą drzewa i przybraną wstążkami jej koroną. Moj pod domem dziewczyny oznaczał jej powodzenie u chłopców. Zgodnie z obyczajem Moj stawiany jest w nocy z 30 kwietnia na 1 maja, zaś jego ścięcie następuję w dzień Zielonych Świątek. / Kurier Orawski /
Wg maksymy Wergiluisza: „audentes Fortuna iuvat” o świcie chmury ustąpiły. Przygotowani na deszcz i mgły byliśmy mile zaskoczeni poprawiającą się z godziny na godzinę pogodą. Podczas podejścia na szczyt mogliśmy podziwiać budzącą się wiosną przyrodę, a doborowe towarzystwo łagodziło chwilowe trudy w stromych podejściach. Szlak prowadzi grzbietem pomiędzy dolinami Krzywego Potoku i Szumiącego Potoku. Po przejściu w poprzek potoku po zwalonych drzewach, ścieżką szlaku szliśmy stromo Pańskim Chodnikiem i dotarliśmy do skrzyżowania z trawersującym zbocze chodnikiem Południowy Płaj. To granica pomiędzy Lasami Państwowymi a Babiogórskim Parkiem Narodowym. Znajduje się tu schron turystyczny. Dłuższa przerwa na posiłek. Chwila na odpoczynek i dalej w drogę. Spotykamy pozostałości zimy – wszędzie biało, ale na szczęście padający deszcz nie pozostawił go za dużo. Następny przystanek – przy ruinach Schroniska Beskidenverein (Pod Głodną Wodą). Po drodze mijamy betonowy krzyż poświęcony ofiarom tragedii w śnieżnej zawiei z 15 lutego 1935 roku, kiedy czwórka sportowców nie odnalazła drogi do bliskiego schroniska Beskidenverein i poniosła śmierć z wyczerpania I zimna. Stąd już nie daleko do fundamentów samego schroniska, którego nie odbudowano po pożarze w roku 1948.
Na szczycie – słoneczna aura, oraz jak zwykle w tym miejscu mocny wiatr. Jesteśmy zmęczeni, ale bardzo zadowoleni. Na szczycie przywitali nas członkowie IPA Region Nowy Sącz, którzy na Spotkanie przywędrowali od Przełęczy Krowiarki. Sporo turystów, ale znalazło się miejsce na wywieszenie flag IPA !! Był czas na wypisanie i wręczeniu uczestnikom wyprawy – CERTYFIKATÓW UCZESTNICTWA w SPOTKANIU ZA SZCZYCIE. Po chwili dołączyli do nas kolejni członkowie Naszego Region, którzy wybrali podejście od m. Krowiarki. Po kilku minutach dotarli do na koledzy ze Słowacji: z IPA Čadca, a także z Bielska Białej i z Andrychowa. Im również wręczone zostały CERTYFIKATY. Kto chciał z obecnych – miał okazje stać się posiadaczem okolicznościowej i pamiątkowej przypinki. Były wspólne tradycyjne zdjęcia, pojawiła się nawet okolicznościowa flaga upamiętniająca piętnastolecie obecności Straży Granicznej w strukturach Międzynarodowego Stowarzyszenia Policji !! Ciepła kawa i herbata… oraz piękna panorama, której nie można spotkać w innym miejscu. Wspaniały czas spotkania się i spędzenia wspaniałych chwil z Przyjaciółmi – z którymi, mamy nadzieję, po raz kolejny przyjdzie nam się spotkać znów za rok. Przed 1300 pożegnaliśmy się i rozpoczęliśmy powrót.
Tradycyjnie – nie obyło się bez zjazdów na zaśnieżonym stoku … Ostro w dół i po niecałych dwóch godzinach od startu ze szczytu – dotarliśmy do leśniczówki.
I to zasadniczo na tyle. Jak w poprzednim roku – niech żałują Ci, co z nami nie poszli, a Ja tam byłem, miód i …. piłem. Pogoda dopisała … bo „Szczęście sprzyja odważnym” !!!
Dziękuję Wszystkim uczestnikom – członkom IPA oraz sympatykom i Przyjaciołom Stowarzyszenia.
A także ludziom, którzy lubią miło spędzać czas!